Kierunek architektura



SPECJALNOŚCI:
- architektura światła,
- konserwacja i ochrona zabytków.

PROGRAMY:
- POWER 3.5 - rozwój praktycznych kompetencji i kwalifikacji studentów PWSZ w Nysie wraz z dostosowaniem ich do potrzeb rynkowych (m.in.: szkolenia w zakresie komputerowego wspomagania projektowania AutoCAD, Revit Architecture, ArchiCAD, wyjazdy studyjne),
- ERASMUS + oferuje m.in. międzynarodową mobilność edukacyjną studentów oraz współpracę na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk,
- WARSZTATY MIĘDZYNARODOWE - intensywne zajęcia implementujące wiedzę i umiejętności projektowe w zadaniach praktycznych, np. "Rzeka jako przyjazna przestrzeń publiczna", "Warsztaty architektoniczne w Czarnogórze", itp.

FORMA STUDIÓW:
- stacjonarne (dzienne)
- stacjonarne (weekendowe):
  -- zajęcia teoretyczne (wykłady) w trybie dziennym, z uwzględnieniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze 40% godzin,
  -- zajęcia praktyczne (laboratoryjne, projektowe) w trybie weekendowym, tj. sobota, niedziela.

UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:
inżynier architekt

CZAS TRWANIA STUDIÓW:
8 semestrów (4 lata)

WYBRANE PRZEDMIOTY:
• przedmioty kierunkowe,
- budownictwo ogólne,
- budynki zrównoważone ekologicznie,
- elementy kompozycji w architekturze,
- elementy kompozycji urbanistycznej,
- elementy projektowania architektonicznego,
- ergonomia w architekturze,
- geometria wykreślna,
- grafika komputerowa,
- historia oraz teoria architektury i urbanistyki,
- konstrukcje budowlane,
- malarstwo i rzeźba,
- mechanika budowli,
- mieszkalnictwo jedno i wielorodzinne,
- obiekty przemysłowe i magazynowe,
- obiekty usług podstawowych,
- ochrona dziedzictwa kulturowego,
- prawo w procesie inwestycyjnym,
- projektowanie krajobrazu,
- projektowanie ruralistyczne,
- projektowanie wnętrz,
- rysunek architektoniczny i odręczny,
- techniki komputerowego wspomagania projektowania,
- zespoły zabudowy mieszkaniowej i usługowej,
- zespoły zabudowy śródmiejskiej i centrotwórczej.
• przedmioty na specjalności Architektura Światła:
- architektura światła,
- iluminacja formy architektonicznej,
- iluminacja obiektów w przestrzeni urbanistycznej,
- podstawy obliczeń i techniki oświetlenia,
- projektowanie oświetlenia wnętrza,
- wideoiluminacja obiektów architektonicznych,
• przedmioty na specjalności Konserwacja i Ochrona Zabytków:
- dokumentacja architektoniczno-konserwatorska,
- konserwacja obiektów architektonicznych,
- materiałoznawstwo konserwatorskie,
- naprawa i wzmacnianie obiektów budowlanych,
- teoria i techniki konserwatorskie,
- środowiskowe uwarunkowania projektowania w zabytkach.

PRAKTYKI:
łącznie 6 miesięcy praktyk zawodowych:
- plener rysunkowy - w trakcie 2 semestru (1 tydzień - 40h),
- budowlana - po 2 semestrze (3 tygodnie),
- inwentaryzacyjna - po 4 semestrze (2 tygodnie),
- urbanistyczna - po 6 semestrze (3 tygodnie),
- architektoniczna - w trakcie 7 semestru (15 tygodni).

WYBRANE UCZELNIE PARTNERSKIE:
- HAWK Fachhochschule Hildesheim, Niemcy,
- Brandenburg University of Technology Cottbus-Senftenberg, Niemcy,
- Universidad Politecnica de Madrid, Hiszpania,
- Universidade de Beira Interior, Covilha, Portugalia,
- University of Calabria, Włochy.

PO STUDIACH:
- praca w jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, których przedmiotem działalności jest programowanie, projektowanie oraz realizacja obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych,
- kontynuacja studiów na poziomie magisterskim w kraju lub za granicą.


Architekturę warto studiować, bo daje bardzo szerokie możliwości w pracy zawodowej, ważna jest też wartość samozadowolenia z tej pracy. Architekt kształtuje otoczenie człowieka.

dr hab. inż. arch. Bogusław Szuba, prof. PWSZ w Nysie

Celem kształcenia na kierunku architektura jest przybliżenie i ostatecznie osiągnięcie ogólnej definicji, jaką jest „architektura”, a mianowicie dyscyplina organizująca i kształtująca przestrzeń w realnych formach, niezbędnych dla zaspokojenia materialnych, biologicznych, duchowych i użytkowych potrzeb człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

JAK UCZYMY?
Kształcenie opiera się na bezpośrednich kontaktach pomiędzy nauczycielem a studentem, na ugruntowanych już w historii edukacji związkach mistrz-uczeń. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, projektów, laboratoriów oraz seminariów. Studenci uczą się m.in. w pracowniach:

  • rysunku, malarstwa i rzeźby,
  • komputerowych - wyposażonych w oprogramowanie BIM, CAD i CAE,
  • wirtualizacji rzeczywistości - wyposażonej w specjalistyczne oprogramowanie wspomagające wirtualizację procesu projektowania, stacjonarną i mobilną głowicę do skanowania 3D obiektów i detali architektonicznych, stanowiska do wideoiluminacji form architektonicznych,
  • modelu architektonicznego - wyposażonej w sprzęt umożliwiający samodzielne opracowanie makiet obiektów architektonicznych (m.in.: frezarkę CNC, mini komorę lakierniczą wraz z zestawem sprężarek i aerografów, elektronarzędzia modelarskie do obróbki materiałów drewnopochodnych i tworzyw sztucznych),
  • laboratorium budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.

CZEGO UCZYMY?
Architektura to dyscyplina organizująca i kształtująca przestrzeń w realnych formach, niezbędnych dla zaspokojenia materialnych, biologicznych, duchowych i użytkowych potrzeb człowieka, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Absolwentowi studiów I-ego stopnia kierunku architektura zostaje nadany tytuł inżyniera architekta. Absolwent będzie przygotowany do pełnienia pomocniczych, niesamodzielnych działań twórczych w zakresie projektowania i realizacji budynków (do ubiegania się o uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji w projektowaniu architektonicznym w Polsce wymagane jest ukończenie studiów II-ego stopnia).
Koncepcja kształcenia na kierunku architektura prowadzonego przez Wydział Nauk Technicznych PWSZ w Nysie opiera się na:

  • nauce tworzenia projektów architektonicznych i urbanistycznych spełniających wymogi współczesnego człowieka, jego oczekiwania bieżące, jak również ich zaspokojenie w przyszłości w granicach rozsądnego przewidywania potrzeb użytkowych, psychicznych i biologicznych,
  • spełnieniu na każdym etapie edukacji, począwszy od najprostszych form po obiekty o umiarkowanym stopniu komplikacji, wymogów estetycznych, funkcjonalnych i technicznych,
  • nauce teorii architektury i nauk pokrewnych, jak sztuka i technika tworzenia,
  • wpajaniu szacunku dla zachowanych dzieł architektonicznych minionych epok, jak również nauce rewitalizacji obiektów zabytkowych,
  • nauce planowania i budowy miast i siedlisk wiejskich, jak również procesów planowania przestrzennego,
  • wpajaniu etycznych wymogów zawodu, jakim jest architekt, tj. zawodu zaufania publicznego,
  • zrozumieniu zagadnień konstrukcyjnych związanych z procesem projektowania architektonicznego,
  • przyswajaniu zagadnień fizyki budowlanej i technologii, wykonawstwa oraz zagadnień energooszczędności i wykorzystania w szerokim zakresie odnawialnych źródeł energii,
  • nauce nowoczesnych metod projektowania, jakimi są elektroniczne narzędzia i programy komputerowego wspomagania projektowania CAD/CAE,
  • zrozumieniu w niezbędnym zakresie zagadnień związanych z ekonomiką, organizacją i zarządzaniem procesów inwestycyjnych,
  • nauce języków obcych, jak i procesów legislacyjnych, towarzyszących tworzeniu dzieł architektonicznych i urbanistycznych,
  • kreowaniu rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, pozwalających człowiekowi na życie w symbiozie ze środowiskiem naturalnym,
  • kreowaniu architektury poprzez kształtowanie otoczenia przyjaznego człowiekowi, stosowaniu zasad ekologii, ochrony środowiska naturalnego, przywróceniu ekosystemów przyrodniczych oraz racjonalnego gospodarowania energią i zasobami materiałowymi.

NIECH INNI CI ZAZDROSZCZĄ
Ważnym elementem kształcenia są również liczne bezpłatne kursy i szkolenia dla studentów:

  • zajęcia dodatkowe z matematyki dla studentów i roku studiów dziennych,
  • kursy językowe,
  • międzynarodowe warsztaty i konferencje,

WEJDŹ NA WYŻSZY POZIOM
Na Wydziale działają koła naukowe:

  • Studenckie Koło Naukowe Compages, którego celem jest m.in. rozwijanie umiejętnosci w zakresie budownictwa ogólnego, konstrukcji budowlanych oraz fizyki budowli, przez realizację konkretnych zadań praktycznych,
  • Studenckie Koło Naukowe NOIR, którego celem jest rozwój wyobraźni przestrzennej i percepcji wizualnej oraz umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi,
  • Studenckie Koło Naukowe ReNova, którego celem jest poszerzanie wiedzy z zakresu konserwacji i ochrony zabytków.






#profesjonaliści #zawodowcy

www.pwsz.nysa.pl