STUDIA I STOPNIA (INŻYNIERSKIE)
SPECJALNOŚCI:
- architektura światła,
- konserwacja i ochrona zabytków.
FORMA STUDIÓW:
- stacjonarne (dzienne)
- stacjonarne (weekendowe):
-- zajęcia teoretyczne (wykłady) w trybie dziennym, z uwzględnieniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze 40% godzin,
-- zajęcia praktyczne (laboratoryjne, projektowe) w trybie weekendowym, tj. sobota, niedziela.
UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:
inżynier architekt
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
8 semestrów (4 lata)
WYBRANE PRZEDMIOTY:
• przedmioty kierunkowe,
- budownictwo ogólne,
- budynki zrównoważone ekologicznie,
- geometria wykreślna,
- historia oraz teoria architektury i urbanistyki,
- konstrukcje budowlane,
- malarstwo i rzeźba,
- mieszkalnictwo jedno i wielorodzinne,
- obiekty przemysłowe i magazynowe,
- obiekty usług podstawowych,
- projektowanie wnętrz,
- rysunek architektoniczny i odręczny,
- techniki komputerowego wspomagania projektowania,
- zespoły zabudowy mieszkaniowej i usługowej,
- zespoły zabudowy śródmiejskiej i centrotwórczej.
• przedmioty na specjalności Architektura Światła:
- iluminacja formy architektonicznej,
- iluminacja obiektów w przestrzeni urbanistycznej,
- wideoiluminacja obiektów architektonicznych,
• przedmioty na specjalności Konserwacja i Ochrona Zabytków:
- konserwacja obiektów architektonicznych,
- naprawa i wzmacnianie obiektów budowlanych,
- teoria i techniki konserwatorskie.
PRAKTYKI:
łącznie 6 miesięcy praktyk zawodowych:
- plener rysunkowy - w trakcie 2 semestru (1 tydzień - 40h),
- budowlana - po 2 semestrze (3 tygodnie),
- inwentaryzacyjna - po 4 semestrze (2 tygodnie),
- urbanistyczna - po 6 semestrze (3 tygodnie),
- architektoniczna - w trakcie 7 semestru (15 tygodni).
STUDIA II STOPNIA (MAGISTERSKIE)
SPECJALNOŚCI:
- projektowanie zintegrowane.
FORMA STUDIÓW:
- stacjonarne (dzienne)
- stacjonarne (weekendowe):
-- zajęcia teoretyczne (wykłady) w trybie dziennym, z uwzględnieniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze 40% godzin,
-- zajęcia praktyczne (laboratoryjne, projektowe) w trybie weekendowym, tj. sobota, niedziela.
UZYSKANY TYTUŁ ZAWODOWY:
magister inżynier architekt
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
3 semestry (1,5 roku)
WYBRANE PRZEDMIOTY:
- budownictwo bioklimatyczne,
- obiekty architektury monumentalnej,
- ochrona i rewitalizacja zespołu urbanistycznego,
- plan zagospodarowania przestrzennego województwa,
- procesy rozwojowe miasta,
- wielkoskalowe obiekty użyteczności publicznej,
- współczesne konstrukcje obiektów wielkoskalowych.
PRAKTYKI:
łącznie 3 miesiące praktyk zawodowych:
- architektoniczna - po 2 semestrze (4 tygodnie),
- architektoniczna - w trakcie 3 semestru (8 tygodni).
REALIZOWANE PROGRAMY:
- POWER 3.5 - rozwój praktycznych kompetencji i kwalifikacji studentów PANS w Nysie wraz z dostosowaniem ich do potrzeb rynkowych (m.in.: szkolenia w zakresie komputerowego wspomagania projektowania AutoCAD, Revit Architecture, ArchiCAD, wyjazdy studyjne),
- ERASMUS + oferuje m.in. międzynarodową mobilność edukacyjną studentów oraz współpracę na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk,
- WARSZTATY MIĘDZYNARODOWE - intensywne zajęcia implementujące wiedzę i umiejętności projektowe w zadaniach praktycznych, np. "Rzeka jako przyjazna przestrzeń publiczna", "Warsztaty architektoniczne w Czarnogórze", itp.
WYBRANE UCZELNIE PARTNERSKIE:
- HAWK Fachhochschule Hildesheim, Niemcy,
- Brandenburg University of Technology Cottbus-Senftenberg, Niemcy,
- Universidad Politecnica de Madrid, Hiszpania,
- Universidade de Beira Interior, Covilha, Portugalia,
- University of Calabria, Włochy.
PO STUDIACH:
- praca w jednostkach gospodarczych oraz administracyjnych, których przedmiotem działalności jest programowanie, projektowanie oraz realizacja obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych.

Architekturę warto studiować, bo daje bardzo szerokie możliwości w pracy zawodowej, ważna jest też wartość samozadowolenia z tej pracy. Architekt kształtuje otoczenie człowieka.
dr hab. inż. arch. Bogusław Szuba, prof. ucz.
Celem kształcenia na kierunku architektura jest przybliżenie i ostatecznie osiągnięcie ogólnej definicji, jaką jest „architektura”, a mianowicie dyscyplina organizująca i kształtująca przestrzeń w realnych formach, niezbędnych dla zaspokojenia materialnych, biologicznych, duchowych i użytkowych potrzeb człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
JAK UCZYMY?
Kształcenie opiera się na bezpośrednich kontaktach pomiędzy nauczycielem a studentem, na ugruntowanych już w historii edukacji związkach mistrz-uczeń. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, projektów, laboratoriów oraz seminariów. Studenci uczą się m.in. w pracowniach:
- rysunku, malarstwa i rzeźby,
- komputerowych - wyposażonych w oprogramowanie BIM, CAD i CAE,
- wirtualizacji rzeczywistości - wyposażonej w specjalistyczne oprogramowanie wspomagające wirtualizację procesu projektowania, stacjonarną i mobilną głowicę do skanowania 3D obiektów i detali architektonicznych, stanowiska do wideoiluminacji form architektonicznych,
- modelu architektonicznego - wyposażonej w sprzęt umożliwiający samodzielne opracowanie makiet obiektów architektonicznych (m.in.: frezarkę CNC, mini komorę lakierniczą wraz z zestawem sprężarek i aerografów, elektronarzędzia modelarskie do obróbki materiałów drewnopochodnych i tworzyw sztucznych),
- laboratorium budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.
CZEGO UCZYMY?
Architektura to dyscyplina organizująca i kształtująca przestrzeń w realnych formach, niezbędnych dla zaspokojenia materialnych, biologicznych, duchowych i użytkowych potrzeb człowieka, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Absolwentowi studiów I-ego stopnia kierunku architektura zostaje nadany tytuł inżyniera architekta. Absolwent będzie przygotowany do pełnienia pomocniczych, niesamodzielnych działań twórczych w zakresie projektowania i realizacji budynków (do ubiegania się o uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji w projektowaniu architektonicznym w Polsce wymagane jest ukończenie studiów II-ego stopnia).
Koncepcja kształcenia na kierunku architektura prowadzonego przez Wydział Nauk Technicznych PANS w Nysie opiera się na:
- nauce tworzenia projektów architektonicznych i urbanistycznych spełniających wymogi współczesnego człowieka, jego oczekiwania bieżące, jak również ich zaspokojenie w przyszłości w granicach rozsądnego przewidywania potrzeb użytkowych, psychicznych i biologicznych,
- spełnieniu na każdym etapie edukacji, począwszy od najprostszych form po obiekty o umiarkowanym stopniu komplikacji, wymogów estetycznych, funkcjonalnych i technicznych,
- nauce teorii architektury i nauk pokrewnych, jak sztuka i technika tworzenia,
- wpajaniu szacunku dla zachowanych dzieł architektonicznych minionych epok, jak również nauce rewitalizacji obiektów zabytkowych,
- nauce planowania i budowy miast i siedlisk wiejskich, jak również procesów planowania przestrzennego,
- wpajaniu etycznych wymogów zawodu, jakim jest architekt, tj. zawodu zaufania publicznego,
- zrozumieniu zagadnień konstrukcyjnych związanych z procesem projektowania architektonicznego,
- przyswajaniu zagadnień fizyki budowlanej i technologii, wykonawstwa oraz zagadnień energooszczędności i wykorzystania w szerokim zakresie odnawialnych źródeł energii,
- nauce nowoczesnych metod projektowania, jakimi są elektroniczne narzędzia i programy komputerowego wspomagania projektowania CAD/CAE,
- zrozumieniu w niezbędnym zakresie zagadnień związanych z ekonomiką, organizacją i zarządzaniem procesów inwestycyjnych,
- nauce języków obcych, jak i procesów legislacyjnych, towarzyszących tworzeniu dzieł architektonicznych i urbanistycznych,
- kreowaniu rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, pozwalających człowiekowi na życie w symbiozie ze środowiskiem naturalnym,
- kreowaniu architektury poprzez kształtowanie otoczenia przyjaznego człowiekowi, stosowaniu zasad ekologii, ochrony środowiska naturalnego, przywróceniu ekosystemów przyrodniczych oraz racjonalnego gospodarowania energią i zasobami materiałowymi.
NIECH INNI CI ZAZDROSZCZĄ
Ważnym elementem kształcenia są również liczne bezpłatne kursy i szkolenia dla studentów:
- zajęcia dodatkowe z matematyki dla studentów i roku studiów dziennych,
- kursy językowe,
- międzynarodowe warsztaty i konferencje,
WEJDŹ NA WYŻSZY POZIOM
Na Wydziale działają koła naukowe:
- Studenckie Koło Naukowe Compages, którego celem jest m.in. rozwijanie umiejętności w zakresie budownictwa ogólnego, konstrukcji budowlanych oraz fizyki budowli, przez realizację konkretnych zadań praktycznych,
- Studenckie Koło Naukowe NOIR, którego celem jest rozwój wyobraźni przestrzennej i percepcji wizualnej oraz umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi,
- Studenckie Koło Naukowe ReNova, którego celem jest poszerzanie wiedzy z zakresu konserwacji i ochrony zabytków.